18 Eylül 2013 Çarşamba

Hamur Kabartma Mutfak Panosu



Ne zamandır elimde bekliyordu bu pano. Bir türlü bitirmek için elime alamıyordum. Gördükçe şöyle bir bakış atıp yapsam mı diye düşünüp sonra nedense vazgeçiyordum, içimden gelmiyordu. Bende de böyle bir durum var işte, içimden gelecek yapmak yoksa olmuyor. Yapamıyorum, yapmaya kalksam sonuçtan memnun olmuyorum. Bir şeyi sırf bitsin diye ya da zevk vermeyecek bir çalışma ise yapmış olmak için yapmayı hiç sevmem. Yaptığım şey keyif verecek, sonucunu merakla ve büyük bir istekle beklemeliyim, sabırsızlanmalıyım. 

Ama bu panoda bir şeyler ters gitti sanırım. Kısa bir dönem kursa gitmiştim, orda başlamıştım bu panoya. Sanırım sebebi hocanın tutumu oldu, çok da içime sinmeyen dekupajlara zorla! diyemesem de yönlendirdi beni. Benim seçtiğim farklı dekupajlar vardı ama onlar olmaz yapılmaz vs.ler sonucunda bir bakmışım aşağıdakilerle çalışıyoruz :)  O dönemde bir de bizi üzen bir olay da yaşamıştık, ben bu işlerden iyice kopmuş, kendimi soyutlamıştım tamamen. Daha sonra yine hobilerime vakit ayırmaya başlasam da  bu panoya bir türlü başlayamamıştım. Bilmiyorum belki de o sıkıntılı dönemi çağrıştırıyordu, çünki ben ne zaman o sıkıntılı dönemi kafamda bitirdim içime sindirdim, eskisi gibi canımı yakmamaya başladı ve yerini buruk bir anıya bıraktı o zaman elime alabildim. Çıkan sonuç beni memnun etti mi peki? Tam anlamıyla değil, adını koyamasam da içime sinmeyen bir şeyler var yine de. 

Eğer merak edenleriniz varsa bu hamur kabartma nasıl yapılır, püf noktaları nelerdir diye elimden geldiğince açıkladım. Sabrı olanlar için :) detaylıca açıklamaya çalıştım. Fotoğraflar çok anlaşılır olmadı, kat kat olduğunu görebilmeniz için yakından da çekmeye çalıştım. Aşağıdaki fotoğrafta görebilirsiniz, dikkatlice bakınca anlaşılıyor. 

 


Panoda neler uygulandı peki, hadi bakalım :) 

Öncelikle ahşap zımparalandıktan sonra astar boya atıldı. 

4 adet aynı kağıdın fotokopisi alındı. (kaç adet çekmeniz gerektiğini aşağıda açıklayacağım) 

Alta zemin oluşturması açısından direkt kağıdın biri dekupaj yöntemiyle yapıştırıldı.
Sonra diğer parçalar kağıtlardan kesildi (işin bu kısmını ve püf noktasını da aşağıda açıklayacağım), hamur açıldı ve hamura dekupaj yöntemiyle yapıştırıldı. Hobi maket bıçağıyla kenarlarından keserek şekiller çıkartıldı. Bu aşamada dikkat edilmesi gereken bıçağı dik tutmak yerine biraz açılı tutarak şekillerin altından kesmek. Böyle yapmalıyız çünki kenarlarını elimizde bastırıdığımızda hamurlar kenarlardan taşmasın. Yine de taşan hamur var ise onları bıçakla temizliyoruz. Sonra hem hamurun arka yüzeyine hem de panoda yapıştıracağımız yere tutkal sürüp yapıştırıyoruz. bu işlemi her ekstiğimiz parça yapıyoruz. 

Bu yapıştırma işleminin püf noktasına gelecek olursak. Şekillerden hangilerini nasıl keseceğiz, işte bu kısım önemli. Resmin bütününü alıp elimize bakıyoruz. Resimde dikkat ederseniz bazı objeler arka planda, bazıları orta kısımda, bazıları da ön planda.  Zaten bu işlemi ilk başta yapmalıyız ki kaç tane fotokopi çektirmemiz gerektiğine de karar verelim ( zemin, arka - orta - ön plan objeleri için 4 adet çektirdim ben). 

Gelelim nasıl keseceğimize. En basit tanımıyla zeminden öne doğru objeleri oturtmak. Ve her katmanda daha detaya iniyoruz yani kestiğimiz parçalar da büyükten küçüğe gidiyor. Zemini yapıştırmıştık zaten. Sonra arka planda görünen objeleri oturtamız gerekiyor. Arka planda ne var, yapraklar ve elmalar ile aşağıdaki merdane, tart olan kısım. Burada yaprak arkada deyip yalnızca yaprağı kesmiyoruz, elma ile beraber kesiyoruz yani büyük parça olarak. Aynısı aşağıdaki tartlı kısım içinde geçerli. Sonra orta katmana başlayınca soldaki için yalnızca elmayı kesiyorz yani küçük parça ve bunu yapıştırıyoruz. Aşağıdaki kısım için sürahi - süt ve merdaneyi arkada bırakmak için onları çıkartıp tart ve masa örtülü kısmı kesip yapıştırıyoruz. Son katmanda da daha da setaya iniyoruz ce tartın üstündeki iki elmayı kesip yapıştırıyoruz. Ve son olarak da dilim elmayı yapıştırıyoruz. Mantık arkadan öne doğru, büyük parçadan küçüğe doğru gitmek, işte bu kadar. 

Bir de daha bombeli görünmeleri için panonun üstüne yapıştırırken altını küçük açılmış hamur parçaları doldurup bunun üzerine kestiğimiz parçayı yapıştırıyoruz. Böylece daha dolgun görünüyor.   





Bu işlem tamamlandığında yapıştırılan yerler beyaz beyaz görünecek. (tabi yapıştırma esnasında da taşan hamurları kurumadan temizlemek gerekiyor, burası ince işçilik gerektiriyor). Hamur iyice kuruduktan sonra ise yağlı boya ile kenarlarını doldurarak hatları belirginleştiriyoruz. 

En son kenarlara uygun dekupaj resmi bulup onları yapıştırdım. Aklınızda bulunsu yazılı dekupajlarla çalışmak cidden zor oluyor, yazıların birbirinin devamıymış gibi kesmek gerek. 

En son olarak da tabloya genel olarak yağlı boya eskitme uyguladım. 

Geriye arkasını deldirip duvara asmak kaldı. 


İçime sinmemesine rağmen yine de hakkını vermek gerek; fena olmamış diyorum ben, ya siz? 


Ehh şimdilik hoşçakalın, en kısa zamanda tekrar görüşmek üzere ... 


16 yorum:

  1. Çok beğendim. Çok güzel olmuş.güzel günlerde kullanın .Sevgiler :)

    YanıtlaSil
  2. Cok tatli olmus, bayildim!
    Elinize saglik..

    YanıtlaSil
  3. Hamur kabartma ile güzel şeyler çıkıyor ortaya;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Keyifli bir çalışma ve sabır işi sanki. Detayı fazla olduğundan ince ince uğraşmak gerekebiliyor.

      Sil
  4. harika olmuş. ellerinize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. beğenmenize sevindim, sağolun :)

      Sil
  5. Yanıtlar
    1. abartıyorsun, torpil mi geçiyorsun ne :))

      Sil
    2. ne torpil geçicem, olmamışsa olmaz derdim ama bu bir harika :)
      bi sen beğenmedin

      Sil
  6. Uzun zaman olmuş ama çok güzel olmuş elinize sağlık. Son 2 adımı nasıl yaptınız? Kenarlarını sadee siyah yağlı boya ile boyadınız mı? Eskitmeyi ne şekilde yaptınız?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, beğenmenize sevindim.
      Evet kenarları yağlı boya ile boyuyoruz, rengi kullandığınız resme uygun olarak seçebilirsiniz
      Eskitmede yağlı boya eskitme, boyayı sürüp elle ya da peçete ile dağıttım.

      Sil
    2. Dekupaj resminin üzerine de mi eskitme yaptınız? Nasıl bir vernik kullandınız bir de gerçekten çok çık görünüyor :)

      Sil
    3. Evet dekupajın üzerine de eskitme yaptım. Aslında amacım gölge ve derinlik de katmaktı eskitmeden ziyade
      vernik kullanmamıştım diye hatırlıyorum, vernikle aram iyi değildir de pek :)

      Sil
  7. Çok teşekkür ederim :) Elinize sağlık...

    YanıtlaSil